dilluns, 1 de juny de 2015

Lectures dialògiques de Vertigen

Durant el mes de maig  l'alumnat de 3r, 1r de Batxiller i  1r dels CCFF de Dietètica i Infermeria des de l'àrea de Formació i Orientació Laboral (FOL) ens hem dedicat a compartir l'experiència de lectura de la novel·la Vertígen utilitzant la metodologia de la "lectura dialògica". Aquesta tècnica consisteix en la lectura de cada setmana d'una part del llibre  per part de l'alumnat. Cadascun d'ells i elles seleccionen un fragment del text que els ha emocionat, o els ha fet pensar, o no han acabat d'entendre. En la trobada col·lectiva es comparteixen els fragments de text i les reflexions, la qual cosa permet aprofundir en el text i compartir matisos i emocions.

"La lectura dialògica és el procés intersubjectiu, és a dir, de construcció compartida, de llegir i de comprendre un text, en el qual les persones aprofundeixen en la interpretació, fan reflexions crítiques sobre el text però també sobre el context, i intensifiquen la seva comprensió lectora gràcies a la interacció amb altres persones. D’aquesta manera, la interacció entre persona i text es deixa de banda per donar lloc a una interacció que ja no es produeix de manera intrasubjectiva sinó que s’esdevé entre diverses persones en relació al text (Valls, Soler, & Flecha, 2008).  (Tret de Maleta de Fortuny)

Aquesta tècnica és utilitzada per les "Comunitats d'Aprenentatge", encara que aquest plantejament educatiu  reduïx   la lectura d'allò que anomenen "obres clàssiques". A nosaltres ens ha semblat una metodologia adequada per acostar-nos a Vertígen.

Per l'alumnat de CCFF ha estat significatiu en la lectura tot el procediment laboral i jurídic: EROs, Comité d'empresa, sindicat vertical... Per l'alumnat més menut, ha estat la part afectiva, la de les relacions amoroses, i han qüestionat la "moralitat" d'alguns comportaments. A Batxiller, per contra, la tertúlia va anar girant al voltant de les qüestions més sòcio-polítiques. A la fi, diverses lectures, diversos interessos, diverses construccions de coneixement.



Cap comentari: